Volledige reviews van De lerares

Lees hier de volledige reviews over De lerares.

Linda Voskuil

Toen ik aan deze roman begon dacht ik ow leuk veel liefde enzo in een boek zoals ik gewend ben van een roman. Dit boek is totaal anders. Een Nederlandse versie van Vijftig tinten grijs maar dan nog een tikkie spannender. Ik vond in sommige hoofdstukken dat het wel heel erg rode oortjes werd hoor, niet echt voor jongere lezers. Eerlijk gezegd gezien de grove stukken erin. Verder leest het boek wel prima hoor, het bezit veel spanning en sensatie. Je blijft het wel lezen en je kan het boek niet wegleggen.

Conclusie een toppertje van de hete zomeravonden boekenplank!

Ans Duquesnoy

Ik vind het een verschrikkelijk boek, het verhaal is slecht, het lijkt mij, hoewel ik daar niet mee bekend ben, een pornografisch boek.

Ik moet u bekennen dat hoewel ik echt veel lees zo'n boek heb ik nog nooit onder ogen gehad. Ik ben er dus niet, zoals de achterflap zou doen vermoeden als een blok voor gevallen.

Het heeft me dan ook veel moeite gekost het uit te lezen.

Cora Blomjous

Ik lees, als huisrecensent van Riemer & Walinga Boekverkoopers in Ermelo enorm veel boeken in allerlei genres.

De lerares heb ik gelezen en eerlijk gezegd vind ik het een behoorlijk schokkend, grensoverschrijdend en zelfs pervers verhaal. Ik heb geprobeerd het verhaal vanuit diverse kanten te bekijken maar kan niets vinden waardoor dit boek (voor mij) iets toevoegt aan de literatuur van dit moment.

Marion van de Reijt

Waarschijnlijk is er nog nooit een roman over een vrouwelijke pedofiel op zo'n ongenuanceerde wijze gepubliceerd. Pedofilie is al jaren in het nieuws maar er wordt doorgaans weinig gemeld over vrouwen die van jonge jongetjes houden. Alissa Nutting brengt hier verandering in.

Een jonge mooie vrouw, Celeste Price, heeft een obsessie voor jongetjes in de leeftijd van 14 jaar die er slungelig uitzien en die vooral nog niet uitgegroeid zijn tot een volwassen man, ze mogen nog geen kenmerken hebben van mannelijke beharing of duidelijke omtrekken van biceps tonen. Celeste heeft gekozen voor het beroep onderwijzeres en in haar klas zit Jack Patrick, een ietwat verlegen slungelachtige jongen. Celeste heeft haar zinnen op Jack gezet en door een list weet zij Jack te strikken. Zij wijt dit verlangen naar pubers aan haar eerste seksuele ervaring op 14-jarige leeftijd in de kelder met een jongen genaamd Evan Keller. Na afloop riep Celeste deze jongen binnen om naar de resten van haar maagdenvlies te kijken in de wc-pot.

In de lessen praat de lerares ronduit over seks naar aanleiding van o.a. Romeo en Julia. De kinderen willen heel graag hierover meepraten. Na afloop van een van de lessen wanneer de andere leerlingen het klaslokaal verlaten, vraagt Celeste aan Jack nog even na te blijven. Dit is het begin van de affaire tussen Celeste en Jack.

Allissa Nutting schrijft ongenuanceerd over haar verhouding met Jack, zeer nauwkeurig beschrijft zij haar seksuele handelingen met de jongen, maar door de vlotte schrijfstijl, blijf je doorlezen.

Celeste is getrouwd met Ford, een politieman, maar eigenlijk ziet zij niet zo heel veel meer in hun huwelijk. Zij is alleen maar getrouwd met Ford vanwege het getrouwd zijn zodat ze al haar bewonderaars van haar af kon schudden. Ze probeert de seks met haar man dan ook op alle mogelijke manieren te vermijden. Ford heeft er echter geen erg in wat er in en buiten het leslokaal allemaal gebeurt.

Wanneer Celeste en Jack seks hebben in het huis van Jack, worden ze op zekere dag betrapt door Jack's gescheiden vader, Buck, die onverwacht thuis komt. Om hun liefdesrelatie geheim te houden verzint Celeste een smoes om zo langer van elkaar te kunnen genieten. Buck pikt dit maar wil ook graag genieten van deze mooie jonge vrouw. Hij probeert haar dan ook te verleiden. In deze fase van het boek wordt de lezer weer heel nieuwsgierig hoe het verder met de vader van Jack gaat aflopen en Alissa Nutting weet hier ook weer een verrassing van te maken.

Jack wordt uiteindelijk gedwongen om bij zijn moeder te gaan wonen en Celeste, hunkerend naar seks, gaat op zoek naar een nieuwe minnaar. Zij vindt uiteindelijk een plaatsvervanger voor Jack, namelijk een jonge jongen die Boyd heet.

Wanneer Jack het vermoeden heeft dat Celeste iemand anders heeft komt het verhaal in een stroomversnelling terecht. Jack betrapt Celeste en Connor in zijn eigen bed in zijn ouderlijke huis dat sinds de laatste gebeurtenissen leegstaat. Het verhaal verandert in een thriller. Uiteindelijk loopt het slecht af voor Celeste.

Het laatste deel van het boek waarin wordt beschreven hoe het verder afloopt met Celeste en Jack is minder snel geschreven. Dat het voor Celeste uiteindelijk slecht afloopt is eigenlijk halverwege het boek al te raden. Dit kan gewoon niet goed aflopen!

Ondanks dat in deze roman de seksuele handelingen expliciet beschreven worden en dit een zeer omstreden onderwerp is, heb ik deze roman in rap tempo uitgelezen. Het boek leest als een trein, hoewel er diverse momenten in het boek te vinden zijn waarbij ik me wel wat ongemakkelijk voelde. Seks tussen volwassenen en kinderen hoort niet, maar seks tussen een volwassen bloedmooie vrouw en een jongen van 14 is al helemaal bizar.

Rudy Fosselle

Als u dit boek wilt gaan lezen, zet u zich maar beter even schrap. Of neen, gaat u er maar lekker voor liggen want wellicht trekt u wel enkele tinten wit weg.

Redenen zijn er genoeg. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het hoofdpersonage uw sympathie niet wegdraagt. Dat is Celeste. Een zesentwintigjarige lerares met een libido die zoals beschreven staat in het boek "wanhopig krijst aan de bloemrijk behangen muren van hun voorstedelijke huis". "Hun" want ze is gehuwd met een knappe politieagent die haar wel eens een kogelvrij vest als attentie koopt en die zijn vrije tijd besteedt aan pokeren, omgordt met zijn wapenholster.

Het ontbreekt Celeste aan weinig: ze bezit een rode Corvette, een oogverblindende schoonheid en een ego zo groot en behaaglijk trillend als haar vibrator. Maar op emotioneel, empathisch en seksueel vlak schort er wat. De enige manier waarop ze het kogelvrij cadeautje van haar man zou willen aantrekken is voor de klas, verder naakt en met rijlaarzen en een leren zweepje. Ze stelt zich dan voor dat ze met blote benen zou kunnen paraderen voor haar jonge scholieren terwijl ze over haar kont wrijft.

U krijgt er misschien nu wel enkele tinten rood bij. Celeste is namelijk sinds haar tienertijd geobsedeerd door veertienjarigen wat ook meteen haar beroepskeuze verklaart. Ze zet letterlijk haar tanden in Jack Patrick, een schuchtere, teruggetrokken nog androgyn lijkende jongen en wijdt hem in in al haar liefdeskunsten. Ze speelt het zelfs klaar om met hem te copuleren naast het lichaam van zijn vader Buck : "Ik draaide hem (Buck) om, stopte hem in me (Jacks geslacht) en klom over Bucks lichaam heen zodat mijn armen en benen zich aan weerszijden van Bucks lichaam bevonden terwijl Jack zich naar een hoogtepunt ramde en de matras hevig schudde."

Zo beste lezer ik hoop dat hiermee deze recensie niet offline geplaatst wordt. Deze debuutroman van de Amerikaanse Alice Nutting is namelijk het zelfde lot beschoren: het is verboden in verschillende boekwinkels en het veroorzaakte behoorlijk wat ophef nog vóór het verscheen. De auteur heeft haar ouders zelfs verboden het verhaal te lezen, zo meldt Daily Mail.

U kunt zich afvragen waarom ze dit boek heeft willen publiceren. Ging ze de biografische toer op? Wou ze u bewust enkel tinten groen van afschuw laten uitslaan? Of wou ze ons attent maken op het feit dat pedofilie niet enkel voorbehouden is aan mannen? Neemt ze hiermee de waanzinnige boom van erotische romans op de korrel? Tja hou het misschien liever bij een cynische uitvergroting van de waarde die gehecht wordt aan seksualiteit en onze obsessie voor het behoud van die eeuwige jeugd.. De lerares stelt trouwens zichzelf de vraag waarom mensen doen alsof intermenselijke verhouding enige waarde hebben. Zij beschouwt zichzelf "als een koningin die haar jeugd probeert te bewaren door te baden in maagdenbloed". Seks is voor haar niet meer dan "een zeevrucht met de kortst denkbare houdbaarheidsperiode.

De achterflap maakt gewag van sensationeel goed geschreven zinnen maar hoogstwaarschijnlijk bedoelt men met sensationeel het boek zelf. Bedoelde men "sensueel goedgeschreven zinnen" dan zal u dat meerdere keren objectief moeten bevestigen. Maar komt ze dan vaak tot kortstondige literaire hoogtes dan vloeien hier en daar de zinnen onbeholpen orgastisch uit haar pen. Hierdoor mist het boek blijvende literaire grijpkracht en dat maakt het boek wat stilistisch onevenwichtig.

Bent u liefhebber van Gerard Reve dan zal u connotaties leggen met de aard van zijn jongenssprookjes. Lees daarom misschien "De lerares" door in de eerste zin "er was eens" te plaatsen. Toch zal dit boek door de thematiek inslaan als een bom. Het siert de uitgeverij dat ze in onze huidige pedofiliehysterische maatschappij een dergelijk controversieel boek durven uitbrengen. En het siert ons allen om dit boek eerst te lezen en pas dan te (ver)oordelen

Peter Gutte

Alissa Nutting laat er met 'De Lerares' geen gras over groeien. Vanaf de eerste zin tot en met de laatste punt neemt zij ons mee in het hoofd van Celeste Price. Een hoofd wat vol zit met schaamteloze verlangens. Celeste is een 26 jarige lerares Engels op een middelbare school in Tampa. Ze heeft voor de buitenwereld een geweldig huwelijk, zelfs voor haar man Ford. Voor Celeste is het echter niets dan schijn, leeg. Zij verlangt niet naar hem. Ze heeft een obsessie voor jonge jongens. Grenzen vervagen en worden overschreden. Niets of niemand mag of zal Celeste in de weg staan. Ze verliest de grip op haar leven, grip op de realiteit en uiteindelijk verliest ze alles.

René Droger

Genoten van De Lerares van Alissa Nutting.

Bijzondere verteltrant. Openhartig in de afwijkende gedachten van Céleste, de hoofdpersoon. Een lerares met een bijna perverse voorliefde voor tienerjongens.

Past ook perfect in de vijftig tinten grijs-hype. Alleen dan heel anders. Zo openhartig en leuk geschreven, dat je nog sympathie voor Céleste gaat voelen ook.

Gelukkig neemt , naar mijn mening, aan het einde van het boek, het verhaal een realistische wending. En leef je nog steeds mee, met de hersenspinsels van de beklaagde.

Complimenten voor de vlotte schrijfstijl! Het boek leest heerlijk weg! Aanrader, voor mensen die van een wat afwijkende roman houden!

Monique Manshanden

Nabokov's 'Lolita' meets 'Vochtige streken' van Charlotte Roche: pedofilie in combinatie met een ranzig, shockerend verhaal. Verwerpelijk of niet, dat het stof zal doen opwaaien in Boekenland staat buiten kijf. Hoewel het onderwerp niet echt uitnodigt tot het lezen van dit boek, maakt Nutting's schrijfstijl veel goed. Haar schrijfstijl is doorspekt met humor waardoor de psychopate Celeste toch sympathieker & de inhoud luchtiger word. Tevens neemt de schrijfster de bekrompenheid van de Amerikaanse samenleving op cynische wijze op de hak. Dit maakt het een vermakelijk boek waar iedereen zeker een mening over zal hebben.

Patricia de Haan

Ik heb het boek in een keer uit gelezen en dat terwijl ik niet van dit soort onderwerpen houd. Het kwam bij mij een beetje over als licht pornografisch en dat lees ik nooit. Ondanks dat zat ik meteen in het verhaal en liet het me niet meer los.

Het verhaal wordt rustig opgebouwd waardoor je in het begin niet meteen doorhebt dat de Lerares dan al verkeerd bezig is.

Op sommige momenten voel je de frustraties van de Lerares en op andere momenten haar boosheid (voor haar man) of haar warme (geile) gevoelens voor de jongens.