Iris Windmeijer

**** De psychiatrische roman is booming en Rozing weet met zijn debuut in te haken op deze nieuwe trend. De psychiatrie is een boeiende wereld en samen met de protagonist wordt deze wereld blootgegeven in De psychiater en het meisje.

De arts in opleiding Edgar Simons heeft het zwaar de laatste tijd: het is uit met z'n vriendinnetje, z'n oma wil euthanasie plegen, zijn baan is zwaar en hij wordt aangeklaagd door de familie van een patiënt. Edgar is een sympathiek karakter, maar hij is erg onzeker over zijn kunnen. Je wordt langzaam in de wereld van de jonge arts in opleiding gezogen. Deze roman geeft een kijkje in de keuken in de boeiende wereld van de psychiatrie. In de vele korte hoofdstukken leer je de psychiater, zijn collega's, en zijn patiënten kennen. De personages zijn erg realistisch omschreven. Waar de patiënten eerst benoemd worden met bijnamen, beginnen ze door de roman heen meer vorm te krijgen en worden ze steeds meer mens en steeds minder patiënt. Hierdoor wordt je steeds meer in de wereld van Edgar gezogen.

Vooral de aantrekkelijke Stella, die altijd op weg is naar haar volgende suïcide poging, maakt veel los bij Edgar. Ze dringt steeds verder in zijn leven door, tot hij zich realiseert dat ze al te ver is gegaan. Hij zit er middenin en kan er niets meer aan doen. Je ziet zijn worstelingen over haar gedrag, en over zijn gevoelens voor haar. Deze worstelingen maken het boek erg interessant. Edgar's aannames zijn vaak naïef, hij denkt niet na over de mogelijke gevolgen van zijn gedrag tegenover Stella. Hij raakt in allerlei situaties waarvan je soms als lezer alleen medelijden kan voelen, maar soms vooral hem een duwtje in de goede richting wil geven.

Het boek leest als een trein, de beschrijvingen van de personages voelen levensecht en de hoofdstukken volgen elkaar in een rap tempo op. De zware onderwerpen worden met een serieuze blik bekeken, maar worden besproken met een gepaste hoeveelheid humor. De psychiater en het meisje is een aanrader!

Wendy Wenning

De psychiater en het meisje is het verhaal van Edgar. Edgar is psychiater in opleiding. Door een fatale inschattingsfout staat hij onder verscherpt toezicht en moet hij zijn opleider ervan zien te overtuigen dat hij wel degelijk geschikt is voor het vak. Alleen heeft Edgar zelf ook de nodige psychiatrische klachten. Hij kampt met een depressie en drinkt wel eens een borreltje teveel. Naast zijn werk probeert hij zijn oma, zo goed als kwaad het kan, te steunen. Zijn oma vindt het allemaal wel genoeg geweest en geeft tegenover hem regelmatig aan dat zij niet verder wil leven. Dan krijgt Edgar een nieuwe patiënt onder zijn hoede. Stella is een jonge, aantrekkelijke vrouw en ze is een borderliner. Zij raakt geobsedeerd door Edgar en zij dringt zich steeds meer aan hem op. Zelfs zijn persoonlijke leven is niet veilig voor haar. Afstand houden is van groot belang maar ze intrigeert hem en het is moeilijk voor Edgar om zich niet mee te laten slepen.

Auteur Erik Rozing is zelf psychiater en richt zich met name op de behandeling van psychose en trauma. In De psychiater en het meisje laat de auteur op heldere wijze zien dat door omstandigheden de verhouding tussen arts en patiënt soms kan vervagen. Edgar zijn probleem is vooral dat hij het te goed wil doen. Zelf zit hij niet goed in zijn vel en hij twijfelt of hij wel geschikt is psychiater te worden. Maar hij is niet alleen behandelend arts, hij is ook maar gewoon een mens. Hij vindt het moeilijk om zijn patiënten te confronteren met de werkelijkheid uit angst dat de patiënt hier niet goed op zal reageren. Soms kreeg ik medelijden met Edgar en vroeg ik me af hoe hij zich nu weer uit een bepaalde situatie ging redden. Stella maakt het voor hem niet makkelijker op. Toch zal zij diegene zijn die ervoor zorgt dat Edgar sterker wordt en minder onzeker.

De korte hoofdstukken en de vlotte schrijfstijl maken dat het boek vloeiend leest. Door een vleugje humor toe te voegen is het een luchtig verhaal geworden maar wel één waarin men een duidelijk beeld verkrijgt van de psychiatrie en alles wat daarmee samenhangt. De psychiater en het meisje is een boek waarin de rauwe werkelijkheid van de wereld van de psychiatrie wordt besproken en waar een beladen thema in verwerkt is. Soms op een humoristische wijze maar ook met regelmaat op een confronterende wijze. Een mooi geschreven boek dat voor ontroering zorgt, van begin tot eind boeiend is en op mij een indruk heeft achtergelaten.

Waardering: 4 sterren

Alex Dekker

De psychiater en het meisje van Erik Rozing is zijn debuutroman. Rozing is zelf psychiater en in zijn roman beschrijft hij de verhouding tussen de behandelend arts en zijn patiënte.

Edgar Simons werkt op de deeltijdbehandeling van het Huygens in Leiden. Hij is zelf wel een twijfelaar en vindt het nog moeilijk om zich in zijn vak te bekwamen. Hij heeft al een inschattingsfout gemaakt waarvoor hij berispt kan worden en verder vraagt zijn stug drinkende oma telkens zijn aandacht met haar voortdurende doodswens. Op zijn werk komt hij in contact met Stella een borderliner die telkens weer zelfmoordpogingen waagt maar zich ook regelmatig opdringt in het leven van Edgar. Edgar heeft moeite om de grens tussen werk en privé geschieden te houden. Maar uiteindelijk maken alle situaties met Stella hem sterker om als psychiater toch te slagen.

De psychiater en het meisje is een roman dat ondanks het stevige onderwerp met de nodige humor is geschreven maar geeft ook een mooi beeld van het pad dat bewandeld wordt wanneer een arts zich probeert in te leven in zijn patiënt. Ondanks de medische termen die af een toe voorbijkomen is het een prima debuut dat zeker aan te bevelen is.

Shirley Broere

Soms moet je je een beetje door het begin van een boek heen worstelen. Dat was bij dit boek niet het geval, vanaf het eerste moment een boek om in door te lezen.

De psychiater en het meisje gaat over Edgar, een psychiater in opleiding die onder toezicht staat. Hij heeft zijn eigen leven ook niet volledig onder controle en dat zorgt voor een hoofdpersoon waar je mee te doen hebt en een meeslepend verhaal. Ondanks de nodige medische termen af en toe is het boek bijzonder eenvoudig te lezen en ga je er vliegensvlug doorheen.

Kortom, jammer dat ik het boek al uit heb en ik kijk met enthousiasme uit naar een volgend boek van Erik Rozing!

Agnes te Molder

Dit is zijn debuutroman. Uitgegeven bij Meulenhoff Boekerij.
Het boek heeft korte hoofdstukken, fijne schrijfstijl en leest vlot.
Dit boek krijgt van mij 4 sterren, een echte aanrader!!

Edgar is in opleiding tot psychiater.
Omdat zijn vriendin hem net verlaten heeft is hij wat depressief en drinkt wel eens een borrel te veel. Hij heeft zeer regelmatig bereikbare diensten op verschillende locaties, waar hij vaak opgeroepen wordt om te beoordelen of een cliënt al dan niet suïcidaal is.

Omdat hij een inschattingsfout had gemaakt bij een kunstenaar die suïcidaal leek, staat Edgar onder verscherpt toezicht en heeft regelmatig gesprekken met een leertherapeut Bas. Aan hem vertelt hij ook de ingewikkelde relatie met Stella. Stella is een borderliner, doet regelmatig suïcide pogingen en zoekt meer contact met Edgar dan een psychiater met een cliënt zou moeten hebben. Daarnaast wordt hij tijdens zijn werk regelmatig door zijn oma gebeld. Meestal heeft ze dan veel te veel alcohol gedronken en zegt dat ze dood wil. Soms klinkt het zo alarmerend dat Edgar alle afspraken af zegt en snel naar ze oma gaat. Als hij bemerkt dat de huisarts van oma toestemt in haar euthanasie verzoek is Edgar het daar helemaal niet mee eens en vindt dat ze medicijnen van de huisarts moet krijgen zodat ze minder depressief is.

Ook zijn zus vraagt hem regelmatig om raad ivm haar depressieve vriendin, dus hij krijgt van alle kanten hulpvragen. Zijn moeder zoekt voor ieder probleem astrologische verklaringen, wat dan helemaal niet bij zijn verklaring past...

Ik heb het boek met veel plezier gelezen

Kirsten Beers

Als verstokt liefhebben van het fantasy-genre met af een toe een uitstapje naar pittige psychologische literatuur verbaasde het mij dat ik me aangetrokken voelde tot de titel van dit boek. Niet vies van een uitdaging ging ik er vol voor in de hoop dat ik me enigszins door de pagina's heen zou kunnen worstelen.

Die angst bleek volkomen ongegrond.
De psychiater en het meisje is een heerlijk meeslepend verhaal over de dagelijkse beslommeringen van een wereldverbeteraar in opleiding. Het is heerlijk om te lezen hoe 'de dokter' die in de ogen van velen tot alle wijsheid in pacht zou hebben wortstelt met zijn eigen onzekerheden, dodelijke dilemma's en de eeuwige vraag of er wel gekozen is voor de juiste studie en carrière. Ook psychiaters blijken gewone mensen te zijn die de pijn van hun naasten niet kunnen wegnemen, emoties soms niet volgens het boekje verwerken en hunkeren naar liefde.

Hoewel je je in met name het begin van het boek niet moet laten afschrikken door soms hele volzinnen vol medische (Latijnse) termen, is het een boek wat heerlijk wegleest. Het is licht geschreven hoewel het onderwerp af en toe bijzonder duister is. Het liefst had ik boek in een ruk uitgelezen, maar ik kon mezelf bedwingen en heb mezelf wat langer genieten gegund.

Het enige echte minpuntje aan het verhaal vond ik dat ik de borderline-problematiek van Stella wat dieper uitgewerkt had gezien. Ik had meer stemmingswisselingen willen meemaken die verder gaan dan alleen hopeloos verliefd versus suïcidaal. Wellicht dat dit in een vervolg nog aan de bod komt.

Carina van Essen

Het boek sprak mij eigenlijk onmiddellijk aan omdat ik een grote interesse heb op het gebeid van psychiatrie! Gelukkig heb ik hier meerdere colleges over mogen volgen en kon ik het verhaal ondanks vaktermen goed volgen (Gelukkig!).

Het is geen boek wat je 1,2,3 uitleest, omdat het het best pittige kost is. Toch heb ik er ontzettend van genoten. Het verhaal zit vol emoties, zeker het einde. Het laat zien wat de psyche van een mens eigenlijk kan doen en waar het toe in staat is. Mijn vier sterren zijn vooral omdat ik het een ontzettend goed debuut vind, een heftig verhaal. Alleen had ik wel graag nog wat meer vanuit Stella of Stefan of andere personages willen lezen om zo een completer beeld te kunnen vormen!

Jan de Jong

De psychiater en het meisje is geschreven door een psychiater. Dat betekent dat ik na lezing van het boek een kleine apotheek kan beginnen (het aantal genoemde (psycho)farmaca loopt in de tientallen) en dat ik talloze termen uit de psychiatrie nu enigszins beheers. Aanvankelijk zat dat me wat dwars, die detaillering. En de borderliner als romanpersonage (niet de eerste in de Nederlandse literatuur) heeft haar beperkingen. Gaandeweg vielen mijn reserves echter geheel weg: alle professionele details dienen het verhaal en ik begrijp na lezing dat ze niet mochten ontbreken. Rozing toont zich een goed verteller (de vaart loopt op in het boek en daarmee het leestempo), hij doet fraaie observaties en heeft mooie zinnen. Ik deel met Anna Enquist sterk de voorkeur voor het personage van de oma. Zij had van mij mogen blijven - ik ben dat met Edgar eens.

Ank van Doornik

Dit boek is het debuut van Erik Rozing.

De hoofdpersoon in het boek Edgar Simons, arts assistent psychiatrie.

Edgar is een man die - behalve met een spirituele moeder, een oma die levensmoe is en een verbroken relatie - zelf ook met de nodige psychische problemen kampt. Niets menselijks is hem vreemd. Daarnaast laat zijn stagebegeleider hem zichzelf analyseren, wat hem ook de nodige inspanning kost.

Rozing confronteert de lezer met de diverse problemen en uitdagingen, waar een psychiater in opleiding mee te maken krijgt. Zo zijn er o.a. suïcides en pogingen daartoe en patiënten met problematische persoonlijkheden.

Edgar Simons heeft - naast zijn eigen problemen - soms veel moeite om met de problemen van zijn patiënten om te gaan. Hij vindt het vaak moeilijk om een professionele houding aan te nemen en afstand te bewaren. Suïcides trekt hij zich erg aan en hij laat zich teveel meetrekken in de problemen van sommige patiënten. Zo is er Stella, een jonge patiënte met borderline, die avances maakt richting Edgar. Gaat Edgar in op de avances? De nogal naïeve en betrokken Edgar heeft er moeite mee.

Het boek is goed en vlot geschreven, met levensechte personages, waardoor het me geen enkele moeite kostte door te blijven lezen. Ook de humor ontbreekt niet, zeker niet op de manier, waarop de eigenaardigheden van psychiaters en patiënten beschreven worden. Gelukkig maar, want het onderwerp op zich is best zwaar zo nu en dan. Als lezer leer je op een plezierige manier ook heel wat over de psychiatrie en de psychiatrische patiënten en de manier waarop er met hen wordt omgegaan.

Het grootste deel van het boek gaat over de behandel relatie met Stella, waarbij het uiteindelijk blijkt, dat zowel Edgar alsook Stella van deze relatie geleerd heeft.

Ik heb het boek met veel plezier gelezen en vind het - zeker voor mensen die wat meer over dit onderwerp willen weten - een aanrader!

Xaviera Jamie Jansen

Het leven van Edgar Simons, de jonge psychiater in opleiding verloopt niet op rolletjes. Zijn vriendin heeft hem verlaten en hij staat ook nog eens onder verscherpt toezicht na een inschattingsfout met fatale gevolgen. Hij werkt in het Huygens MC, steunt zijn oma die graag dood wil. Edgar heeft zelf last van een winterdepressie en staat onder behandeling van een psychiater. Hij drinkt teveel en wil net zoals zijn oma ook dood.

Stella, een jonge borderline patiënt neemt gedurende de behandeling een steeds belangrijkere plek in, in Edgars leven. De patiënten hebben bijnamen en het boek geeft een beeld over de psychiatrie. Het is voor artsen heel moeilijk om een oordeel te vellen over de verschillende patiënten. Er kunnen ook verkeerde diagnoses worden gesteld.

Het boek leest erg vlot, heeft humor en de hoofdstukken zijn kort. Een aanrader.

Alexandra Honings

De psychiater en het meisje is een integer verhaal over een psychiater en de problemen waar hij zelf mee worstelt. Vlot geschreven, met aansprekende personages. Al moet ik ook bekennen dat niet iedereen in het boek even aansprekend was. Ik ergerde mij behoorlijk aan Stella! Het was erg knap hoe zij het hele boek door toch een soort mysterie blijft. Speelt ze alles, heeft ze werkelijk 'iets'? Het bleef gissen voor mij.
Een boek met humor geschreven, maar ook met de nodige obstakels in het leven van Edgar. De korte hoofdstukken vond ik zelf erg prettig. Alhoewel het een redelijk dik boek is had ik nergens het gevoel dat het verhaal wel korter had gekund. Het was gewoon prima zoals het nu was!
Al met al een knap debuut!

Truus Heijnen

Dit boek vertelt het verhaal van de jonge arts Edgar Simons die bezig is met de opleiding tot psychiater. Tijdens een van zijn diensten ontmoet hij Stella, een borderline patiënte. Zij dringt zich steeds meer aan hem op. Edgar weet dat hij haar moet zien als een patiënte, maar dat wordt steeds moeilijker voor hem. Hij heeft zelf ook geestelijke problemen en vraagt zich af of hij wel psychiater moet worden.

Ook de oma van Edgar komt regelmatig in het verhaal voor. Zij geeft de hele tijd aan dat ze dood wil en Edgar gaat vaak bij haar op bezoek om haar te helpen en op te monteren.

Uiteindelijk blijkt dat een psychiater en een patiënt heel goed van elkaar kunnen leren.

Het verhaal kon me in het begin niet echt boeien. Er staan veel medische termen in. Later wordt dat minder. De hoofdstukken zijn soms kort, soms langer. Dat leest prettig. De schijfstijl is zeer aangenaam en er zit veel humor in het boek. Voor een debuut is dit een goed boek en ik kan het zeker aanraden.

Alex Hoogendoorn

Een heftig én komisch verhaal over een zwaar onderwerp. De psychiater en het meisje van Erik Rozing is een knap debuut.

Erik Rozing richt zich als psychiater met name op de behandeling van psychose en trauma. Zijn fascinatie voor menselijke gebreken valt niet te verbloemen in zijn debuut De psychiater en het meisje. Het valt te hopen dat de hoofdpersoon Edgar niet gebaseerd is op zijn eigen ervaringen. In hoeverre een verhaal fictie is, weet je als lezer - zelfs als schrijver - nooit zeker, maar het valt niet te weerleggen dat Rozing de wereld van de psychiatrie op overtuigende wijze heeft neergezet en ongetwijfeld heeft geput uit eigen ervaringen als psychiater.

De psychiater en het meisje
Edgar Simons is arts-assistent in het Huygens waar hij als psychiater-in-opleiding een aantal mensen behandelt. Een daarvan is de charismatische en van uiterlijk vertoon prachtige Stella die wordt geteisterd door en borderlinepersoonlijkheidsstoornis. Zij begint Edgar de idealiseren en ontwikkelt gevoelens voor hem. Hoe oprecht die gevoelens zijn, valt niet te peilen, maar ze lijken haar in ieder geval te stimuleren zich ook buiten haar therapie in zijn leven te wringen. Theatraal als ze is, eist ze alle aandacht op en zijn onervarenheid laat hem in ongewisse over hoe daar je als arts mee om dient te gaan.

Zelf is hij ook niet bijzonder stabiel. Nadat hij is verlaten door zijn vriendin raakt hij in een depressie die hem ook op het werk beïnvloedt. Daarbij komt dat hij eens de inschattingsfout maakt een paradoxale interventie te doen bij een patiënt die het als advies interpreteerde. Wat hij bedoelde was: pleeg geen zelfmoord, maar hij koos voor een routebeschrijving naar het treinstation en de patiënt nam zijn 'advies' ter harte. Zijn groeiende depressie, de druk van een mogelijke schorsing en ook nog zijn oma die geen moment onbenut laat om hem te vragen of hij eigenlijk al weet dat ze liever dood wil, zorgen voor een achtbaan aan emoties en laten hem twijfelen aan de grondvesten van zijn bestaan.

Even problematisch als therapeutisch
Door Edgars instabiliteit en onervarenheid lijkt hij soms zelf een patiënt. Dit levert hilarische gesprekken op vol fouten die een volleerde psychiater (hopelijk) niet meer zou maken. Juist zijn innerlijke gevecht en de ontwikkeling die hij doormaakt maken hem zo fascinerend. Psychiaters zijn er om de patiënten een spiegel voor te houden, adviseerde Edgars collega hem. Ondanks alle ongemakken heeft hij niet alleen Stella een spiegel voorgehouden, maar zij ook voor hem. Ze hebben elkaar helpen groeien. De manier waarop zij zich steeds meer tot elkaar gingen verhouden was even problematisch als therapeutisch voor beiden.

Diezelfde figuurlijke balans is overigens terug te vinden in het hele verhaal. Stella's theatrale (haast manische) manier van spreken en doen maken het verhaal iets minder zwaar, hoewel het thema toch behoorlijk zwart is. Ook Edgar is niet vies van een flinke dosis sarcasme. En zijn moeders liefdevolle obsessie met chakra's en de kosmos zijn aandoenlijk doch satirisch maar bovenal hilarisch.

Een hyperactieve structuur
Het verhaal hangt aan fragmenten aan elkaar. (Dat wil zeggen: soms zijn hoofdstukken ineens erg kort en voelen die als een onderbreking van het verhaal.) Eerst had ik wat moeite met de structuur en hoorde ik mijn innerlijke psychiater de diagnose ADHD vaststellen. Later begreep ik het, zoals vaak wanneer een verhaal met een afwijkende structuur wordt verteld.

De wereld van de psychiatrie zoals die hier geschetst wordt is erg dynamisch, van de hak op de tak, en met deze structuur wordt de lezer net zo onrustig als de fictieve patiënten. Daardoor is het makkelijk je met hen te identificeren. Ik wilde ze knuffelen en zeggen dat het wel goed komt, maar besefte dat 'goed' een containerbegrip is en bovenal subjectief.

En al die medische termen? Til daar niet te zwaar aan, want ze werken als stijlfiguur, om die wereld tot leven te brengen. Als bezoeker in een ziekenhuis weet je ook niet altijd wat de artsen onderling bespreken, maar toch snap je wat ze bedoelen.

Een overtuigend debuut
Hoewel psychiaters, psychologen en oud-patiënten wel vaker de pen in de hand nemen, laat Erik Rozing blijken dat hij een eigen stem heeft. Rozing is fantastisch in het scheppen van realistische en boeiende personages zonder te overdrijven of de werkelijkheid uit het oog te verliezen. De psychiater en het meisje is een overtuigend debuut van een unieke stem.

Ik geef dit boek 4 van de 5 sterren.

Ans Stier

Diepgang met humor

Edgar Simons is in arts in opleiding, hij wil psychiater worden. Tijdens zijn werk heeft hij veel te maken met patiënten die suïcidaal zijn. Tijdens een van zijn diensten maakt hij een inschattingsfout en pleegt een patiënt zelfmoord. Zijn familie klaagt hem hiervoor aan bij de tuchtraad en de opleider heeft hierdoor zijn twijfels of Edgar wel geschikt is om psychiater te worden. Edgar krijgt ook veel te maken met patiënte Stella, ze lijdt aan borderlinestoornis en doet ook regelmatig suïcide pogingen. Stella wordt verliefd op Edgar en doet al het mogelijke om in Edgars leven door te dringen. Edgar komt hierdoor behoorlijk in verwarring. Enerzijds voelt hij voor Stella anderzijds is hij zich ervan bewust dat een liefdesrelatie met een patiënte zijn carrière zal schaden. Hij komt in lastige situaties terecht. De oma van Edgar speelt ook een rol in het boek. Zij wenst niet langer te leven. Edgar doet al het mogelijke om zijn oma van deze gedachten af te helpen. Edgar stort zich op zijn werk omdat anders zijn psychische klachten naar boven komen drijven. In het boek draait het om al deze ingewikkelde situaties waar Edgar in verzeild raakt en hoe hij er mee om gaat.

Het boek geeft een duidelijke kijk van de dagelijkse praktijk van de psychiatrie. Het boek is vlot geschreven en in veel korte hoofdstukken ingedeeld. Duidelijk is dat de auteur kennis van zaken heeft met betrekking diagnosticeren, medicatie, ziektebeelden e.d. De serieuze onderwerpen die soms ook confronterend kunnen zijn, zijn met humor geschreven. Voor degenen die graag een kijkje nemen in de psychiatrie gecombineerd met een smeuïg verhaal is dit boek dan ook zeker een aanrader.