Helma Koot

'De Ketting' is het verhaal van de drie studievrienden Kezia, Nathaniël en Victor. Afwisselend verteld vanuit deze drie hoofdpersonen is al snel duidelijk dat ze in hun dagelijks leven de schijn van succes ophouden, terwijl hun leven een stuk minder rooskleurig is dan ze doen voorkomen. Alle drie zijn ze teleurgesteld in hun zakelijke carrière die niet zo gelopen is als ze hadden verwacht na het afsluiten van hun studie. Victor is sinds zijn studietijd al verliefd op Kezia, Kezia op haar beurt is verliefd op Nathaniël. En Nathaniël is alleen maar bezig met zichzelf en tientallen andere vrouwen die hij gemakkelijk zijn bed inpraat. Ze ontmoeten elkaar weer op de bruiloft van een studievriendin, waar de depressief aangelegde Victor een ontmoeting heeft met de moeder van de bruidegom na per ongeluk in haar bed in slaap te zijn gevallen. Ze vertelt hem over een al jarenlang vermiste kostbare ketting waarvan zij alleen een gedetailleerde tekening heeft die zij aan Victor laat zien. Victor raakt geobsedeerd door de ketting en hij start een zoektocht die hem uiteindelijk naar Frankrijk brengt. Daar kruisen de wegen van Kezia, Victor en Nathaniël zich in het spoor van Guy de Maupassant 's 'Het Diamanten Halssnoer' weer.

In het eerste deel van het boek leren we drie hoofdpersonen kennen en wordt beschreven hoe en waarom ze zijn geworden wie ze nu zijn. Het wordt al snel duidelijk dat ze op een keerpunt in hun leven zijn beland: doorgaan met de schijn ophouden of het roer omgooien en nieuwe keuzes in het leven maken. Het tweede deel staat in het teken van de zoektocht, niet alleen naar de ketting maar meer nog naar zichzelf.

Het is een mooi geschreven roman over persoonlijke groei en keuzes waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt. Over het nemen van je verantwoordelijkheid, je kwetsbaar opstellen door je ware ik te tonen en te kiezen voor het echte leven en het niet mooier voor stellen dan het is. Eigenlijk staat de mysterieuze ketting hiervoor symbool: is het echt of slechts een illusie die wordt nagejaagd?
Een interessant boek wat met ik veel plezier gelezen heb.

Karina Hoekerswever - Hanegraaf

Waardering: ***

De Ketting is het Nederlandse debuut van Sloane Crosley, de New Yorkse auteur die met haar essaybundels de Amerikaanse bestsellerlijsten bereikte. Ze heeft ondertussen al drie titels op haar naam staan dus Nederland heeft nog wat tegoed van deze auteur. Het korte, bestaande verhaal, waar haar boek op gebaseerd is, is echter niet haar favoriete korte verhaal. Zelf houdt ze meer van de eigentijdse verhalen (bron: http://www.interviewmagazine.com/culture/sloane-crosley/).

Kezia, Nathaniel en Victor zijn drie oud-studiegenoten die elkaar tegenkomen op de bruiloft van hun studievriendin. 3 mensen die met niks anders bezig zijn dan zichzelf en hun eigen leven, vallen terug in de oude gewoontes van de studietijd. Na een nachtelijke ontmoeting van de onzekere Victor met de schoonmoeder van de bruid, raakt hij in de ban van de vermiste ketting. Nu hij een doel heeft merkt Victor dat hij tot meer in staat is dan gedacht en zet hij stappen die de vriendschap tussen hem, Kezia en Nathaniel voor altijd veranderen.

De Ketting draait om de 3 studievrienden Kezia, Nathaniel en Victor. Kezia werkt als assistente bij een excentrieke ontwerpster en ziet de kans om te groeien in haar vak steeds kleiner worden naarmate ze langer blijft waar ze werkt. Victor kan hetgeen hij doet goed, maar als hij op zijn werkplek probeert mee te denken heeft dit niet de meest prettige gevolgen. De sombere man ziet vooral problemen, heeft vrijwel geen sociaal netwerk en doet ook geen moeite om de schijn op te houden. Totdat hij geobsedeerd raakt door de vermiste ketting. Dit in tegenstelling tot Nathaniel, wiens wereld draait om de buitenkant en pretenderen dat je iemand bent of hard onderweg bent iemand te worden. De egoïstische Nathaniel, die vooral gericht is op zichzelf, wordt gedwongen om zijn leven onder de loep te nemen. De keuzes die alle drie gedwongen worden te maken, maken duidelijk hoe belangrijk de vriendschap voor ieder van hen is maar confronteren de vrienden ook met het verschil tussen hun wensen en gedrag ten opzichte van elkaar. De tijdslijn in De Ketting is geloofwaardig en goed te volgen. Zowel de terugblikken naar het verleden als de momenten in het nu, bijvoorbeeld bij de reis van Victor, passen goed in het verhaal. Helaas duurt het wel lang voordat het verhaal op gang komt. De eerste hoofdstukken, waarin je als lezer en kijkje krijgt in de levens van de hoofdpersonages tot nu toe, nemen veel ruimte in beslag. De uiteindelijke obsessie die, de doorgaans besluiteloze en sombere, Victor in beweging krijgt is gepassioneerd en hierdoor zijn de keuzes die hij maakt ook geloofwaardig. Een minder geslaagd punt zijn de regelmatig aanwezige stukken in de Franse taal, die je niet kunt volgen als je de tekst niet machtig bent. En dat dit eens een zin is, zou nog te doen zijn, maar in De Ketting is het ook een keer een halve pagina in het Frans geschreven. Door de verhalende vertelstijl van Crosley gaat het verhaal echter wel leven en krijg je ook gevoel bij de omgeving waar Victor doorheen reist. Een onderhoudende roman, kritische naar vriendschappen en moderne relaties, met een vleug historie.

Rinque Kuiperij

Volmaakt en genadeloos grappig (David Sedaris) en in een heerlijk snel tempo geschreven.

Dit verhaal is een spannende humoristische roman met spanning en is niet echt in een hokje te stoppen. Ieder hoofdstuk is een ander persoon aan bod. Tot en met de bruiloft maak je goed kennis met de hoofdpersonen en daarna neemt het verhaal zijn loop. De titel dekt de inhoud goed.

Het gaat voornamelijk over 3 oude studievrienden. Ze komen elkaar na jaren allemaal weer tegen op een bruiloft. Het gaat ze allemaal niet echt voor de wind. Victor valt in slaap op het bed van de bruid haar schoonmoeder. Als hij ontwaakt, zit de schoonmoeder in de kamer op hem te wachten. Ze laat hem al haar juwelen zien en een ketting. Maar niet een echte ketting, nee een tekening. Het zou haar ketting zijn geweest, maar door Nazi- Duitsland is het door de man waar ze verliefd op was ergens verstopt. Hij heeft nooit kunnen vertellen waar, zij heeft het nooit in de handen gehad of in het echt gezien. Het noodlot slaat toe en de familie wil de juwelen van Moeder terug hebben. Het hele verhaal laat hem maar niet los en hij besluit de Ketting te gaan zoeken. Zijn vrienden Kezia en Nathaniel maken zich zorgen om hem. Hij is nogal depressief en ze vertrouwen het niet meer. Ze gaan hem achterna en komen net als Victor in Frankrijk terecht.

Ze komen erachter dat ze niet meer de personen zijn, die ze in hun studie tijd waren. Kezia is nog altijd verliefd op Nathaniel. En Nat lijkt alleen maar van zichzelf te houden. En van alle vrouwen die mooi zijn….En hij kan ze ook vaak gemakkelijk nog krijgen ook. Victor is al sinds hun studietijd smoorverliefd op Kezia. Maar zij niet op hem. Toch zijn ze zeer close. Maar hij droomt van meer. Zij kan hem dat onmogelijk geven. De drie vrienden zijn niet tevreden met hun leven en hun werk. Het wordt een soort roadtrip. Het zorgt voor ongemakkelijke momenten. Maar ook veel humor. Donkere humor. Grappige humor. Harde humor. Droge Humor. Het boek is echt op een zeer humoristische manier geschreven. Het maakt dat je er echt doorheen vliegt.

Joke de Meyer

'De ketting van Sloane Crosley is het relaas van drie voormalige studiegenoten die elkaar weerzien op een trouwfeest. Elk van hen worstelt met een leven dat de verwachtingen niet volledig heeft ingelost. Victor is net ontslagen bij een bedrijf dat bekend staat als een middelmatige zoekmachine, vrouwenliefhebber Nathaniel worstelt met zijn beroep als dialogenschrijver en Kezia heeft een passie voor het ontwerpen van juwelen, maar is onderworpen aan de grillen van haar bazin. Daarenboven heerst er een complexe relatie tussen de drie: Victor is al lang verliefd op Kezia, die op haar beurt een zwak heeft voor Nathaniel, die vooral oog heeft voor zichzelf.

Crosley beschrijft hun wedervaren met een goed gebalanceerde dosering van humor die de vertelling een eigen karakter geeft en de lezer elke bladzijde opnieuw weet te verleiden. De wrange lacht overheerst. Geen van de drie hoofdpersonages zijn aimabele persoonlijkheden. Ze zijn menselijk, voorzien van duistere en bedenkelijke kantjes. Toch leef je met hen mee, een soort treurige sympathie die voortkomt uit herkenning.

Op narratief vlak gebeurt er niet veel, wat de samenvatting een tikkeltje misleidend maakt. De detectiveachtige plot rondom een zoekgeraakte ketting dat zich halverwege ontplooit is een uitvlucht om de personages en hun onderlinge interactie te observeren. De ketting vormt in de eerste plaats een symbolische bijdrage aan het verhaal. Met verwijzingen naar het diamanten halssnoer van Guy de Maupassant stelt Crosley het leven voor als een aaneenrijging van gebeurtenissen met andere personen slechts als kralen aan een draad, in de knoop liggen met jezelf en dat uit trots voor anderen verborgen houden.

Crosley beoogt de ontleding van de menselijke psyche, focust hierop te zeer met als gevolg dat veel hoofdstukken nergens heen leiden en het verhaal halverwege een beetje inzakt. Bovendien verloopt het lezen soms stroef, een combinatie van diezelfde stuurloosheid en taalgebruik dat een te krampachtige poging verraadt om iets anders te doen. De humor en de uitdieping van de personages zijn op snee, maar dobberen bij momenten doelloos rond in een vreemd narratief.