Volledige reviews

F. Derickx

Fender runt een videotheek die op de rand van faillissement staat. Zijn vader overlijdt, zijn ex-vriendin heeft hem om onduidelijke redenen verlaten. Als Fender een relatie krijgt met Lisa, een ongrijpbaar meisje dat drugs gebruikt, gaat het beter met hem. Hun liefde is puur en ongrijpbaar, maar voor hoelang?

Kleyn heeft een interessant boek geschreven. Fender is een aantrekkelijke man die goed bij vrouwen valt. Aan aandacht en seks heeft hij geen gebrek, de seks wordt uitgebreid beschreven, wat hier en daar afbreuk doet aan de verhaallijn. Toch valt Fender voor Lisa, het meisje dat hij het minst begrijpt en het minst bij zich kan houden. Meestal weet hij niet wat ze doet, of met wie ze wat doet. Ze geeft hem zijn levenslust weer terug.

Met Lisa's vader heeft Fender onverwachts een ludieke klik: Elvis. Lisa is geboren op de sterfdag van Elvis, een reden voor haar vader om elk jaar opnieuw verdrietig te zijn, waar Lisa dan weer verdrietig om wordt. Fender denkt dat Elvis niet dood is. Naar de redenen waarom heeft Kleyn duidelijk onderzoek gedaan en op een goede manier verwerkt in zijn verhaal.

Ook de weetjes over films in het boek zijn interessant. Het maakt geloofwaardig dat Fender niet zomaar een videotheek runt: hij is oprecht een filmkenner.

Zie Je Me zijn de drie delen waarin Kleyn het boek opgedeeld heeft. Deze indeling is verklaarbaar en goed gevonden in combinatie met de titel 'Ik zie je', maar pas als de lezer het deel Me uitgelezen heeft. Het derde deel van de roman zal even ongrijpbaar voor de meeste lezers zijn als Lisa voor Fender. Als je echter de tekenen herkent waarmee Kleyn speelt aan het eind van het tweede en in het laatste deel van zijn verhaal, dan is er geen plottwist. En is het slot minder interessant en wat langdradig uitgewerkt.

Dayenne Wamsteeker

Ik zie je is een roman van Matthijs Kleyn, acteur, televisiemaker en presentator. Kleyn was als één van de Jakhalzen te zien in het tv-programma De wereld draait door. Ik zie je is zijn tweede roman, eerder schreef hij Vita, een controversieel verhaal over liefde en dood, en over een relatie waarin deze met elkaar verbonden zijn.

De roman Ik zie je is geschreven vanuit Fender, een rustige man van begin dertig en eigenaar van een slechtdraaiende videotheek. Wanneer hij met zijn beste vriend Philip op een terrasje zit krijgt hij een sms-je van Lisa dat bestaat uit drie woorden: Ik zie je. Dit is het begin van een stormachtige relatie. Fender en Lisa zijn vanaf het begin van hun relatie dolverliefd en Lisa trekt dan ook direct bij hem in. Ze hebben een intense relatie en houden veel van elkaar, maar waar Fender rustig is en het liefst zijn avonden doorbrengt met een biertje en een goede film probeert Lisa juist alles uit het leven te halen met veel feestjes en veel drank en drugs.

Hoe sterk is de liefde tussen deze twee tegenpolen? Fender houdt ontzettend veel van Lisa, maar gaat niet mee in haar drugsgebruik. Zijn drang naar controle en zijn liefde voor Lisa maken Fender onzeker, hij is bang dat hij niet spannend en goed genoeg is en daarom bang Lisa te verliezen.

Het boek bevat sterke dialogen, hilarische momenten en wanneer Fender dronken is, ben je als lezer ook even de weg kwijt. De vlotte en directe schrijfstijl passen goed bij het boek en geven de pure relatie van Lisa en Fender goed weer. Een minpunt aan het boek is de grote hoeveelheid expliciete seks in het boek dat afbreuk doet aan dit bijzondere liefdesverhaal van Lisa en Fender.

De opbouw van het boek is erg sterk en kenmerkend voor het boek. Het verhaal is opgedeeld in drie delen: Zie Je Me en geeft de verschillende fasen van de relatie van Lisa en Fender weer. De onverwachte plottwist aan het eind van het boek schudt een ingedutte lezer wakker en zet een deel van het boek in een ander daglicht. Een boeiende roman van Matthijs Kleyn over liefde, twijfel en vluchten.

Paul Jansen

Wanneer Fender in een cafe zit met zijn vriend valt zijn oog op Lisa. Met drie woorden in zijn sms'je wordt het contact gelegd: "ik zie je". Vanaf dan lijken de twee onafscheidelijk: Lisa trekt direct bij Fender in en laat hem kennismaken met haar leven: drank, drugs en vrijheid. Bij Fender op het werk gaat het steeds slechter. Hij werkt in een videotheek. Hij gebruikt geen drugs. Boven alles en steeds meer houdt hij van Lisa en doet er alles aan haar te houden. Hij is hevig verliefd! Hij is bang haar te verliezen en dat komt in het verhaal goed uit de verf! Hij maakt in december kennis met haar ouders en de passie van haar vader: Elvis! Volgens Fender leeft Elvis nog. Het boek is heel snel geschreven en het taalgebruik is van alledag. Er valt ook telkens wel wat te lachen. Het boek boeit vanaf de eerste bladzijde. De seks heeft totaal geen toegevoegde waarde wat mij betreft. Het doet eerder afbreuk aan het verhaal. Het einde van het verhaal echter vind ik geniaal door de rol van Elvis! Super bedacht!

Kees van Duyn

Voordat Matthijs Kleyn bekend werd als televisiepresentator werkte hij achter de schermen en was de bedenker van diverse televisieprogramma's. Eenmaal op televisie presenteerde hij onder andere Hart van Nederland en RTL Boulevard. Voor dat laatste programma schreef hij ook columns op hun website. Later was Kleyn te zien in De Wereld draait door als jakhals Thijs. Als auteur is hij nog niet zo bekend. In 2011 verscheen zijn debuutroman Vita, een deels autobiografische roman. Vijf jaar later, in 2016, is zijn tweede boek, Ik zie je, uitgegeven.

Fender en zijn vriend Philip zitten op een terras van een Amsterdams café wanneer hij Lisa ontmoet. Het eerste contact wordt gelegd doordat hij een sms-bericht ontvangt: Ik zie je. Al snel trekt Lisa bij Fender in en lijken ze niet meer zonder elkaar te kunnen. Fender heeft een aantal tegenslagen te verwerken gekregen: zijn vader komt te overlijden, zijn videotheek loopt niet goed en nog niet zo lang geleden heeft hij zijn ex-vriendin aan de kant gezet. Na zijn ontmoeting met Lisa ziet hij alles weer van de zonnige kant, hoewel het hem wel wat tegenstaat dat ze drugs gebruikt en vaak op stap is. Toch is hij doodsbenauwd haar kwijt te raken.

De eerste zin in het boek, 'In een reflex schiet mijn hand naar mijn broekzak, maar blijft erboven hangen.' zet je in feite meteen al aan het denken. Want wat doet die hand daar, zit er wat in die broekzak of gaat de hand er met een andere reden naartoe? Eigenlijk heeft het boek je al vanaf dat moment te pakken, wil je zo snel mogelijk verder lezen en lijkt het verhaal al niet meer stuk te kunnen. Het is knap als een auteur dat effect met één zin kan bereiken.

Het boek is onderverdeeld in drie delen: Zie, Je en Me. Een leuke vondst en in combinatie met de titel Ik zie je gaan deze drie woorden verder dan op het eerste gezicht, maar ook afzonderlijk bekeken, lijkt. Het kan gelezen worden als: ik zie jou wel, maar zie jij mij wel? Wie het boek uitgelezen heeft, zal niet anders kunnen concluderen dan dat er toch nog wel enige onzekerheid bij Fender heerst.

De roman, die erg prettig geschreven is en daardoor ook vlot leest, gaat voor een groot deel over liefde en relatie zonder dat het boek het karakter heeft van een liefdesroman. Liefde kan in dit opzicht trouwens erg breed worden gezien, want naast hartstocht en genegenheid maakt de liefde voor film en muziek ook deel uit van het verhaal. De verliefdheid tussen Fender en Lisa wordt beschreven met een gedoseerde hoeveelheid seks. Daarbij wordt het nergens echt platvloers zodat het zeker niet naar porno neigt.

De diverse personages spreken stuk voor stuk tot de verbeelding en worden realistisch neergezet. Ieder van hen heeft hun menselijke, maar ook enigszins onmenselijke kant. Ze staan volop in het leven, ieder op zijn of haar eigen manier. Dit zorgt, en dat gaat zeker op voor Lisa en Fender, soms voor wederzijds onbegrip.

Ik zie je heeft een buitengewoon verrassende ontknoping die je in de loop van het verhaal niet ziet aankomen. Het laat zien dat liefde niet eindig is, maar toont ook aan dat je er niet in moet doorschieten. Het eerste boek van Matthijs Kleyn werd door de pers al buitengewoon goed ontvangen. Het kan niet anders dan dat met deze roman hetzelfde gebeurt.

Inge van de Vegte

Matthijs Kleyn kun je onder andere kennen als jakhals Thijs uit De Wereld Draait Door, als presentator van Veronica Film of van zijn debuutroman Vita.

De cover van Ik zie je zou m'n aandacht niet echt trekken in de boekhandel. Na het lezen van het boek snap ik het wel en is het zelfs leuk om aan de hand van de verschillende items herinneringen op te halen.

In Ik zie je lees je het verhaal van Fender. Hij is begin 30, heeft maar 1 vriend, Philip, en is eigenaar van een videotheek. Eigenlijk weet hij wel dat een videotheek geen bestaansrecht meer heeft, maar hij durft het roer niet om te gooien. Films spelen een grote rol in zijn leven, zijn vriendin introduceert hem bij haar vader als: Fender denkt altijd in films. Zijn liefde voor Elvis heeft hij van zijn vader meegekregen, al zijn ze het er niet over eens of Elvis nou wel of niet dood is. Fender is er van overtuigd dat er een wassen beeld in de kist lag. Dit en meer argumenten dat Elvis niet is overleden op 16 augustus 1977 vormen een rode draad in het boek.
Al vrij snel in het boek is het moment aangebroken waarop de vader van Fender zich klaar maakt voor de dood. Op z'n sterfbed zegt hij:
Maar als je er eentje vindt die jou kan misleiden, die jou het gevoel kan geven dat het leven zin heeft, moet je die nooit laten gaan.
Zorg dat ze er nooit aan hoeft te twijfelen wat ze voor je betekent.
Die nacht brengt Fender met Lisa door. Ze krijgen een hartstochtelijke relatie, maar er lijkt toch steeds iets tussen hen in te staan. Iets met drank en drugs maken meer kapot dan je lief is?!

Het boek gaat heel veel over seks, maar dat wordt gelukkig afgewisseld met mooie, rake zinnen.
Ineens schiet ik vol: alles wat ik vanaf nu ga leren, meemaken en voelen, kan ik niet meer met mijn vader delen.

Toen realiseerde ik me dat we de laatste tijd nooit meer seks hadden, maar dat ik in die periode toch gelukkiger was dan nu. Dat liefde dus belangrijker is dan seks. En ik realiseerde me ook dat ik dat allang wist, maar het nu pas besefte.

En een laatste citaat, dat voor mij de cirkel rond maakt;
Zie hier de voordelen van de dood: je beseft ineens weer wie je liefhebt.

Na het lezen van het boek bleef ik een beetje verbijsterd achter, had het einde niet aan zien komen.
De Elvis-theorie vond ik een leuke toevoeging aan het boek, ga zeker het genoemde filmpje op Youtube bekijken!

Ik zie je krijgt van mij 3 sterren.

Alex Dekker

Ik zie je. Een kort berichtje dat op de telefoon van Fender verschijnt tijdens een avondje stappen verandert zijn leven. Zijn vader is net overleden en zijn videotheek loopt voor geen meter. Het is net uit met zijn vriendin en het verzorgt zichzelf slecht. Het smsje is afkomstig van Lisa en de twee lijken voor elkaar te gaan. Al snel wonen ze nagenoeg samen en bedrijven veelvuldig de liefde. Fender houdt zielsveel van haar maar Lisa stort zich op veelvuldig stappen en regelmatig drugsgebruik waar hij zich aan ergert.

Naast zijn liefde voor de film is hij weg van muziek. De liefde voor Elvis deelt hij samen met zijn nieuwe schoonvader. Hij gelooft dat Elvis nog leeft maar zijn schoonvader steekt ieder jaar een kaarsje aan op de sterfdag van Elvis. Die dag is ook de verjaardag van Lisa die het moeilijk dat haar vader die dag niet met haar lijkt te vieren.

Fender is met Lisa meegegaan omdat hijanders een dief was van zijn eigen lul was maar gedurende het verhaal geeft hij steeds meer om haar. Soms is hij bang dat hij niet spannend genoeg en niet geil genoeg voor haar is. Uiteindelijk komt hij zover dat hij besluit dat hij alleen minder van haar moet houden.

Matthijs Kleyn, voormalig jakhals bij DWDD, heeft met Ik Zie Je een mooi verhaal geschreven. De lezer wordt meegetrokken in de relatie tussen Lisa en Fender. Met een pakkende schrijfstijl voert hij je mee naar het zeer verassende einde. De lezer moet zich niet laten afschrikken door de soms expliciete seksscenes en de onduidelijke situaties door drank en drugs. Want deze zaken beinvloeden de relatie tussen Lisa en Fender. Kleyn heeft een passievol boek geschreven dat bol staat van liefde en twijfel.

Marianne Cramer

Wat volgde na een sms'je

Fender is een dertiger, die tegen beter weten in zijn eigen videotheek runt in een tijd dat er bijna geen video's meer gehuurd worden. Hij heeft twee passies: zijn films en zoeken naar het bewijs dat Elvis nog leeft. Dan krijgt hij een sms'je "ik zie je" en ontmoet hij Lisa, op de dag dat zijn vader overlijdt. Lisa wil alles uit het leven halen en doet dat veelal onder invloed van drugs. Fender vindt dat niet prettig en hoopt dat Lisa daarmee zal stoppen als zij ziet hoeveel hij van haar houdt. Of is haar drugsgebruik een vlucht?

De eerste pagina's had ik moeite in het verhaal te komen en ik denk dat dat komt, omdat het boek in de ik-vorm geschreven is. Als lezer kijk je dan niet tegen het verhaal aan, maar word je als het ware Fender.
Door de kracht van het verhaal, de intensiteit waarmee het geschreven is, werd ik al snel in het verhaal gezogen.
Er zijn meerdere verhaallijnen die elkaar afwisselen en zo nu en dan samenvloeien.
Fenders zoektocht naar Elvis vindt een hoogtepunt als hij en Lisa naar haar ouders gaan. De vader van Lisa is een groot fan van Elvis en brandt elk jaar een kaars op zijn sterfdag. Helaas voor Lisa, voluit Lisa Marie naar de dochter van Elvis, is dat ook haar geboortedag. Lisa heeft altijd het gevoel gehad dat haar verjaardag ondergeschikt was aan de sterfdag van Elvis. Voor Fender is dat een reden te meer om met bewijs te komen dat Elvis nog leeft, zodat het geen sterfdag meer zal zijn.
Het leven van de wat saaie Fender verandert als hij verliefd wordt op Lisa. Als Lisa bij hem intrekt, komen ook zijn twijfel en angst haar te verliezen. "Ik ben alleen maar bang. Bang dat ik niet spannend genoeg ben, niet geil genoeg, niet nodig genoeg."
Fender bespreekt dit ook met Arthur, zijn psycholoog. Arthur wil weten hoe het met Fender gaat, maar Fender kan alleen over Lisa praten.
Het boek heeft een vlotte schrijfstijl, mede door de vele, goed geschreven dialogen.
De veelvuldige voorkomende, explicite seksscènes doen geen afbreuk aan het verhaal, ze maken het wel intenser.

Het slot is heel verrassend, de plottwist zag ik niet aankomen en het zet een groot deel van het boek in een ander licht. Zaken die me verbaasden tijdens het lezen, vallen op hun plek. Een goede reden om dit boek nog een keer te lezen met deze kennis.

Aart Dekker

Toen ik 'Ik zie je' begon te lezen kwam de associatie met 'Drank en Drugs' van 'Lil Kleine & Ronnie Flex' al snel bij me op; toen was het nog maar een kleine stap naar de gedachte "Zou het bedoeld zijn als de literaire tegenhanger van dat liedje?" Het gaat dan weliswaar niet over 'de tieners' uit de grootste hit van 2015 - maar over de twintigers en begin-dertigers - maar verder zou het zomaar geschreven zijn met die hype in gedachten. Maar dat was terwijl ik nog in het begin van het boek zat...

Waarschijnlijk was Kleyn toen al lang bezig met schrijven, want het is een heel knap boek; een gemakkelijk weglezende roman waarin veel grote thema's aan bod komen; verlies van familie en geliefden, verloren zijn, vastzitten in uitzichtloze bezigheden en/of zelfdestructief gedrag, liefde en verloren liefde, vriendschap, verslaving en vluchtgedrag, met daarnaast ook een soort van plot waarvan je steeds sterker voelt dat die eraan zit te komen, maar waarvan ik lang niet veel idee had wat die - verrassende? - uitkomst zou kunnen worden.

Elvis Presley en zijn al dan niet overlijden - dus muziek - en films spelen een belangrijke rol in het verhaal. Ze knopen de generatie waar het boek over gaat en de voorgaande generatie op een leuke manier aan elkaar, en daarbij komen er allerlei bekende en - tenminste mij - onbekende feitjes en en wellicht verzinseltjes voorbij, die het verhaal nog wat meer schwung geven dan het van zichzelf al heeft. Ik volsta met het noemen van twee titels: 'Spelling On The Stone' en 'Eye of the Tiger', de lezer moet zelf maar uitvinden welke functie ze hebben in het boek...

Zelfs voor mij als man van middelbare leeftijd - wat klinkt dat toch vreemd - is het niet moeilijk mezelf in te leven in de hoofdpersoon Fender en zijn belevenissen, gevoel, twijfels en vragen. Hij ontdekt een en ander over zichzelf en zijn nieuwe onstuimige liefde, en heeft het moeilijk met veel van wat het leven van zijn nieuwe vriendin Lisa met met zich meebrengt. Het gaat daarbij onder andere om de hedendaagse cultuur van Drank & Drugs & Sex & Rock-'n-roll, waar Fender geen deel van uitmaakt. Ook zijn enige vriend Philip en diens vriendin Stex - beste vriendin van Lisa - zitten wel in die scene, wat Fender eenzame momenten bezorgt waarin zijn gedachten soms met hem op de loop gaan.

Ik las het boek in kleine stukjes voor het slapen gaan. Als ik daar gelegenheid voor heb hoop ik het nog eens - maar dan zoveel mogelijk in een stuk - her te lezen, iets wat ik zelden doe. Dat zegt dus veel over hoe pakkend ik het vond.

Er komt in het boek nogal veel behoorlijk grof en expliciet taalgebruik voor, zoals het volgende citaat uit een telefoontje tussen Fender en Lisa:

"Is mijn fiets niet veel te hoog?" (Fender)
"Ja, ik klapte net al met mijn schaamlippen op je stang, maar dat gebeurt de laatste tijd wel vaker..." (Lisa)
Ik (Fender) lach ongemakkelijk. Ik weet niet zeker of ik zulke humor wel uit de mond van een meisje wil horen.

Maar daar moet je - als je er moeite mee hebt - even doorheen, want het past in dit verhaal, en is dus functioneel.

Al met al vind ik 'Ik zie je' van Matthijs Kleyn zeer de moeite van het lezen waard, en ik heb me dan ook al voorgenomen maar eens op zoek te gaan naar zijn eerste boek 'Vita' - wat gezien de jubelende recensies ook een mooi boek moet zijn. En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar het volgende dat hij - hopelijk - gaat schrijven...

Romilda Fraterman

Het boek neemt je mee in de wereld van Fender en Lisa. Fender heeft een eigen videotheek en Lisa is naar ze zegt actrice. Lisa probeert alles uit het leven te halen: morgen kun je dood zijn, elke dag is een feest. Fender is heel gehecht aan Lisa, maar die is voornamelijk bezig alles uit het leven te halen wat er in zit. Daarbij gebruikt ze drugs, vrienden en slaapt ze bijna nooit.

Het is een verhaal met een enorme aantrekkingskracht, en soms ongrijpbare liefde. Hier en daar is het wat "rauw "geschreven, maar al met al leest het zeer prettig. Dit verhaal laat je geen seconde los: totdat het pas uit is!

Een aanrader.

Anja Smulders

"Ik zie je" een boek van Matthijs Kleyn, voor mij een kennismaking met deze auteur. Het gaat vooral over Liefde, en verlatingsangst. De cover ziet er mooi uit en past perfect bij het boek, ook de titel is goed gekozen. Het boek is in twee delen het eerste deel " Ik" en deel twee "Je" de hoofdpersoon is Fender een begin dertiger die een videotheek bezit, die heel slecht loopt in deze tijd. Maar aangezien hij een ontzettende filmliefhebber is en er van overtuigd is dat Elvis nog leeft, en dat wil bewijzen, blijft hij het volhouden om zijn videotheek open te houden.

Op de dag dat zijn vader overlijd, komt hij met een heel mooi meisje in contact, zij Lisa geeft zich volledig aan hem over en komt bij Fender wonen, zijn grote angst is dat hij niet goed genoeg voor haar is en dat ze hem zal verlaten.
Lisa doet alles wat niet direct trouw betekend en is verslaafd aan drugs.
Ze wil het liefst iedere avond stappen, dronken worden en drugs gebruiken, Fender wil niets van drugs weten, en probeert Lisa er van te overtuigen dat ze moet stoppen. Lisa is geboren op de sterfdag van Elvis, en haar vader viert dat ieder jaar door dan een kaarsje te branden bij de foto van Elvis, wat voor Lisa hele vervelende herinneringen op roept, dus als Fender kennismaakt met haar vader verteld hij dat Elvis nog leeft en dat zal gaan bewijzen.


Op een dag als ze naar een feestje gaan gebeurt er iets dramatisch, en daarna is alles anders.
Het is een boek dat een verhouding van twee mensen beschrijft met veel gevoel voor elkaar maar ook met de nodige problemen.
Het heeft een verassend verloop en einde.
Heb het met plezier gelezen er zit veel vaart in, maar persoonlijk had het beschrijven van seks, iets minder gemogen.

Hetty Benedictus

"Ik ben niets zonder haar"

Het boek verteld het verhaal van Fender, een dertiger die een noodlijdende videotheek runt en in het begin van het boek somber gestemd is omdat het uit is met zijn vriendin. Fender blijft erg hangen in het verleden, zijn ex-vriendin (relatie al maanden geleden uit gegaan), de videotheek (niemand huurt tegenwoordig nog films), zijn obsessie over Elvis die nog in leven zou zijn…maar vooral het feit dat zijn vriendin hem in de steek gelaten heeft maakt hem erg somber en laat hem alles negatief benaderen.
Maar dan leert hij Lisa kennen, eerst ziet hij haar in de videotheek en later in de kroeg, door een simpel smsje "ik zie je" wordt het contact gelegd.
En vanaf dat moment veranderd het leven van Fender totaal, waar hij nogal behoudend rustig en soms zelfs saai is, is Lisa het tegenovergestelde; haar leven bestaat uit feesten, drank, seks en vooral drugs. Fender wordt door haar meegesleurd in dit wervelende bestaan, hoewel hij nog steeds niks moet hebben van drugs.


Lisa wordt zijn hele wereld, alles draait om haar, zo geweldig vind hij haar….zo fantastisch dat hij zelfs haar minpunten, met name haar drugsgebruik, er bij neemt.
Hoe Fender ook zijn best doet om haar te doorgronden en haar voor zich te winnen, Lisa blijft iets ongrijpbaar houden, en de angst dat zij hem in de steek zal laten blijft constant aanwezig.
Hij voelt dat zijn liefde voor haar erg ver gaat, te ver misschien, maar kan hier geen verzet tegen bieden.
"Het enige wat me te doen staat, is niet zoveel van haar houden"

Het boek is vlot geschreven in een pakkende stijl, het voert je mee in het leven van Fender en Lisa.
Je wilt weten hoe dit afloopt; weten ze uiteindelijk een manier te vinden om een gezonde relatie op te bouwen of is de relatie gedoemd te mislukken?


Het enige wat storend en onnodig is zijn de vele seksscenes in het boek. Er wordt op een harde en platvloerse manier over geschreven, iets wat geen zinvolle toevoeging aan het verhaal biedt.


De schrijver weet je mee te slepen maar ook te verrassen met een onverwachte plot, je gaat al lezend op in het leven van Fender en Lisa, je raakt gewend aan de soms verwarrende en lastig te volgen gebeurtenissen als gevolg van het vele drugs en drankgebruik.
Hierdoor wordt je als het ware in slaap gesust en ben je niet voorbereid op de onverwachte wending die het verhaal ineens genomen heeft zonder dat je het door hebt gehad.

Iris Kouwen

Fender is begin dertig, idolaat van films en hij runt een videotheek die op sterven na dood is. In zijn conservatieve leven gebeurt weinig wat moreel verwerpelijk is, totdat hij Lisa ontmoet en zijn leven in niets meer lijkt op wat het was. Lisa brengt Fenders hoofd en lijf op hol met haar stormachtige karakter en een leven vol losse vrienden, feesten en drugs. Is de liefde houdbaar tussen zulke tegenpolen?

Auteur Matthijs Kleyn verrast met een verfrissend luchtige, regelmatig humoristische schrijfstijl vol dragende dialogen. Hij zet hoofdpersoon Fender neer als een persoon met een duidelijke moraal, wiens leven opgeschut wordt als de liefde voor Lisa hem overvalt. Lisa's leven lijkt in niets op dat, bijna saaie, van hemzelf en Fender heeft daar duidelijk moeite mee. Helemaal als ook zijn beste, en enige echte, vriend Philip een niet zo braaf leven blijkt te leiden. Toch staat zijn liefde voor de mooie, maar ongrijpbare Lisa door het hele boek centraal, ondanks haar voortdurende aantrekken en afstoten.
Origineel aan het verhaal vind ik de bezoeken van Fender aan zijn psycholoog Arthur. Hier begint het tweede deel (van drie delen) van het boek mee. Door die kernachtige gesprekken kijk je als lezer mee in de psychologische strijd die Fender voert: welke plaats neemt Lisa in zijn leven in? Hoeveel invloed laat hij Lisa hebben op zijn leven? Door die uitgeschreven strijd lukt het als lezer om je in te leven in Fenders leven.
Daarnaast vind ik leuk aan deze roman dat er veel kennis van films naar voren komt. De hartstochtelijke passie voor films en de wat obsessieve complottheorieën over Elvis geven een origineel tintje aan het verhaal. Fender bekijkt veel in zijn leven alsof het een film is en creëert daarmee afstand tot zijn eigen gevoel, maar als blijkt dat hij ware liefde voelt voor Lisa raakt hij meer en meer met dat gevoel in contact en durft hij keuzes te maken die richting geven aan zijn bestaan; hoe onzeker die ook voor de toekomst zijn.

Ik zou deze roman zeker aanraden, vooral door de toevoeging van gesprekken tussen Fender en zijn psycholoog en de schrijfstijl die doet denken aan een filmverhaal. Enig minpunt vind ik dat er naar mijn mening veel, en overbodig, over seks wordt geschreven. Al zijn die beschrijvingen wellicht nodig om meer te weten te komen over wie Lisa nou precies is en wat haar in het leven heeft getekend.

Ans Stier

Soepel en Verrassend
Fender is acht maand vrijgezel en runt een videotheek waar nog weinig klandizie is. Als Fender met zijn beste vriend Phillip in een cafeetje is leert hij Lisa kennen. Lisa is actrice en werkt zo nu en dan als figurant The Amsterdam Dungeon en in een reclamespotje. Lisa gaat veel uit met verschillende mannen en gebruikt zeer regelmatig drugs. Fender is helemaal verliefd op Lisa en zou graag zien dat ze stopt met drugs gebruik maar omdat hij zo enorm verliefd is accepteert hij dat. Bij Lisa draait alles om drank, drugs en seks. Het lijkt of Lisa dit gebruikt om te vluchten. Fender is bang om Lisa te verliezen maar het lijkt of hij de ware Lisa nooit leert kennen.

Het boek leest makkelijk weg, een soepele schrijfstijl. Het boek is opgebouwd uit drie delen. De eerste twee delen vond ik wat voort sudderen, in het derde deel komt de vaart er goed in en is het verhaal onvoorspelbaar waardoor je geboeid raakt en verder wilt lezen. Het boek sluit af met een verrassend einde. Minpuntje aan dit boek vind ik dat er een overdaad aan seksscènes in zit en dat het taalgebruik hierin wat platvloers is.

Marloes Otten

"Het enige wat me te doen staat, is niet zo veel van haar houden." Matthijs Kleyn zet je wereld op zijn kop met zijn roman Ik zie je. Het bevat een verhaal, zo goed geconstrueerd, dat het je verbaast, bedriegt, intrigeert en bezighoudt. Ik zie je heeft alle facetten voor een goed boek: een boeiend verhaal, een onverwachte plottwist, een goede dosis romantiek en een origineel thema. Enige minpuntje is de seks. De grote hoeveelheid, harde, overbodige seks die het verhaal en zijn thematiek onteert.

Wanneer Fender met zijn beste vriend in het café zit, ontmoet hij Lisa. Met drie woorden in een sms'je wordt het contact gelegd: "ik zie je". Vanaf dat moment lijken de twee onafscheidelijk: Lisa gaat vrijwel direct bij Fender wonen en laat hem kennismaken met haar leven: drank, drugs en vrijheid. Fender - bij wie de zaken in de videotheek steeds slechter gaan - houdt zich afzijdig van de drugs. Hij gaat meer en meer van Lisa houden, maar is als de dood haar te verliezen.
Rond Kerst maakt Fender voor het eerst kennis met zijn schoonfamilie. Met zijn schoonvader heeft hij één klik: Elvis. Waar Lisa's vader nog elke dag rouwt om de dood van de popzanger, is Fender overtuigd van het feit dat Elvis niet dood is. Voor Fender ontstaat langzaam een nieuwe periode. Een periode waarin hij verliefd is op het meisje dat hij bang is te verliezen.

"Als je niet met haar meegaat, ben je een dief van je eigen lul." Vanaf de eerste bladzijde word je geprikkeld door het directe en aantrekkelijke taalgebruik van Kleyn. Hilarische conversaties, lachwekkende gebeurtenissen en een vlotte schrijfstijl zorgen er dan ook voor dat Ik zie je je vrijwel direct in zijn greep houdt. Kleyn beschrijft de momenten waarop Lisa of Fender dronken of onder invloed zijn zo goed, dat hij de lezer meetrekt in de 'andere wereld'. Waar Fender zichzelf niet meer begrijpt als hij dronken is, begrijpt de lezer hem evenmin. Daarbij maakt de schrijver veelvuldig gebruik van veelzeggende zinnen om zijn verhaal kracht bij te zetten: "Wij zijn zinloos, Fender. Mensen zijn zinloos. Maar als je er eentje vindt die jou kan misleiden, die jou het gevoel kan geven dat het leven zin heeft, moet je die nooit laten gaan. Die hou je bij je, zo dicht mogelijk." Op het oog nutteloze zinnen, die later van grote waarde blijken te zijn.

Met de komst van Lisa verandert Fender: hij wordt verliefd. Daarmee starten alle menselijke angsten, twijfels en gevoelens. Fender verwordt langzaam tot een echt mens. Een man die je hart steelt: "Ik ben alleen maar bang. Bang dat ik niet spannend genoeg ben, niet geil genoeg, niet nodig genoeg." Kleyn maakt van zowel Lisa als Fender meer dan een papieren poppen en creëert daarmee medeleven. Dat doet het eigenlijke verhaal ten goede. Door Lisa en Fender ga je niet op zoek naar meer. Dit is het verhaal, het is goed zo, er zit niets achter. En juist dat gegeven is funest: Ik zie je bevat meer dan het verhaal van Lisa en Fender, zoals het gelezen wordt. Kleyn weet op perfecte wijze de lezer 'in te laten slapen', om zo in de rug toe te slaan met een harde plottwist waarin een mooie rol voor Elvis is weggelegd.

Helaas bevat Ik zie je een overkill aan seksscenes. Niet zelden wordt de lezer geconfronteerd met soms platvloerse seksscenes, waardoor het af en toe lijkt of Lisa en Fender zelfs seks ademen. Dit doet afbreuk aan de eigenlijke thematiek van het verhaal. Thematiek die op prachtig indrukwekkende wijze vorm heeft gekregen: "En als je dood bent, verdien je geen plek meer op deze muur? (…) Dit is een plek waar we het leven proberen te omarmen, niet waar we de doden naar ons zien lachen."

Met Ik zie je heeft Kleyn meer dan een goed boek geschreven. Het boeiende verhaal, de goed uitgewerkte thematiek en de inspirerende schrijfstijl maken het verschil. Ik zie je blijft hangen. "Zie je me?"

Kim de Bruijn-Rompa

In 'Ik zie je' volgen we het verhaal van Fender, geschreven vanuit de ik-persoon. Fender leeft in zijn eigen wereldje dat vooral uit films en Elvis Presley bestaat. Uit de vele verwijzingen naar en citaten uit films komt de filmliefde van Matthijs Kleyn duidelijk naar voren. Het geeft het boek daarmee wat extra's.


Op het moment dat Lisa in Fenders leven verschijnt, leeft hij op. Ook al gaat dat niet zonder slag of stoot. Kleyn beschrijft de innerlijke worstelingen waar Fender mee te maken heeft op een mooie en intense wijze. Dat zorgt ervoor dat je als lezer helemaal in het boek opgaat. Je wilt weten hoe alles in elkaar steekt en wat Fender en Lisa nu precies voor elkaar voelen. Hoe komt het toch dat ze elkaar op het ene moment ontzettend aantrekken en op het volgende moment juist helemaal afstoten? Wat hebben de beide personages meegemaakt waardoor ze zijn zoals ze nu zijn? En net als je denkt te weten hoe het een en ander in elkaar zit, komt de auteur met een verrassend slot waardoor je vooral het laatste deel van het boek ineens met hele andere ogen bekijkt. Ontzettend knap hoe Kleyn dat voor elkaar heeft gekregen. 'Ik zie je' is een boek dat je daardoor niet zomaar vergeet.

Ank de Graaf

Wie wil er geen modern liefdesverhaal lezen?
Maar misschien dekt dit de lading van dit boek niet omdat het meer is.
De hoofdpersoon Fender wordt verliefd zoals hij het nog nooit heeft meegemaakt.
Maar zijn geliefde wil alles uit het leven halen en daar kan Fender niet in mee gaan. Hij gaat liever naar de film. Zijn grote passie is zijn videotheek. Maar er zijn weinig mensen die naar zijn zaak komen en willen horen waarom ze juist die film moeten huren. Zijn zaak draait met verlies maar hij wil nog niet ophouden... Lisa Maria die naar Elvis dochter is vernoemd is anders. Haar leven draait om drugs, om haar vrienden en uitgaan. Zij moet steeds in beweging zijn, wil alles uit haar leven halen. Maar ze is ook bang en kwetsbaar. Wat bindt die twee en hoe loopt dit af.

Er komen door Fender veel citaten uit oude bekende films en songteksten voorbij en hij is er zeker van dat Elvis nog leeft.
Het is een heel eigentijds vaak grappig maar ook confronterend boek. Lezen dus.

J vink v Engeland

Een boek om in een ademteug uit te lezen. Ontroerend en verbazend hoe ver een liefde kan gaan. Soms hartverscheurend en niet te begrijpen. Mooi de rode draad door het boek heen over Elvis, leeft hij nog of toch niet? Met als slot een verrassend einde.

  • Meulenhoff is onderdeel van samenwerkende uitgeverijen Meulenhoff Boekerij