Hoe schrijft men over muziek
Placeholder
Hoe schrijft men over muziek? heeft dezelfde opzet als Het kastje van Oma en Muziek in blik. Het is een bundeling van korte opstellen, die steeds over één componist gaan, waarin Vestdijk, half aforistisch, half beargumenterend, zijn meningen onder woorden heeft gebracht. Vestdijk weet muzikale vaktaal begrijpelijk te maken voor leken en hij slaagt erin muzikale analyses te koppelen aan literaire thema’s.De originaliteit en grondigheid van Vestdijk’s muziekstudies maken De verzamelde muziekessays tot een waardevol deel van zijn indrukwekkende oeuvre.
Specificaties:
Bestellen
naar e-book
Specificaties:
- Schrijf een reactie
Simon Vestdijk (Harlingen 1898 – Utrecht 1971) studeerde geneeskunde in Amsterdam, en werkte na zijn studie als arts en scheepsarts. Nadat hij in 1932 Eddy du Perron en Menno ter Braak in 1932 had ontmoet, trad hij toe tot de redactie van Forum en besloot hij zich geheel aan het schrijverschap te wijden. Hij werkte daarna o.a. voor Het Parool en Het Algemeen Handelsblad; schreef voor De Gids en Centaur en publiceerde muziekrecensies in Het Vaderland en de Groene Amsterdammer. Als eerste verscheen een poëziebundel van zijn hand, dat in 1934 gevolgd werd door zijn romandebuut Terug tot Ina Damman.
In ons taalgebied is Vestdijks veelzijdigheid vrijwel ongeëvenaard. Naast drie dikke boekdelen met zijn verzamelde poëzie bestaat zijn oeuvre uit meer dan vijftig romans, novellen en essays, waaronder de tien delen van De verzamelde muziekessays.
Meer van deze auteur
Meer van deze auteur
Het eerste en het laatste Simon Vestdijk |
Keurtroepen van Euterpe Simon Vestdijk |
Muziek in blik Simon Vestdijk |
De verspreide muziekessays Simon Vestdijk |
Gustav Mahler Simon Vestdijk |
De dubbele weegschaal Simon Vestdijk |
Het kastje van oma Simon Vestdijk |
De symfonieën van Jean Sibelius Simon Vestdijk |
De symfonieën van Anton Bruckner Simon Vestdijk |