Miriam Verhaaf

'Schrijnend, realistisch, hartverscheurend en filmisch'

Montana is een hartverscheurend realistische verhaal over de Verenigde Staten en de manier waarop Amerikanen leven. Op het eerste oog worden de burgers van dit land vaak betiteld als vriendelijk maar oppervlakkig. Smith Henderson leert ons door Montana dat niets minder waar is. Het leven is schrijnend, er moet gevochten worden en na het daadwerkelijke gevecht, lijkt alles nog meer buiten handbereik dan ooit.

In het verhaal maken we kennis met Pete, die werkt als maatschappelijk werker. Al bijna direct is op te merken, dat deze baan meer zijn leven is, dan gewoon werk. Hij komt in contact met gezinnen die het moeilijk hebben en kinderen die daarbij gevaar lopen. Hij komt hierdoor in aanraking met Benjamin Pearl, een half verwilderde en ondervoede jongen. Ook legt hij contact met een gezin waar hij zorg probeert te dragen voor een klein meisje, terwijl de moeder ernstige psychische problemen heeft en de oudste zoon langzamerhand de weg kwijtraakt. De energie, die Pete in zijn werk stopt, gaat ten koste van zijn gezin. Zijn vrouw vertrekt naar een andere stad en neemt hun dochter met zich mee. Op een dag loopt de dochter weg en Pete komt in aanraking met zijn eigen onvermogen om zijn dochter te vinden.

Het is duidelijk niet de bedoeling van Henderson om een feelgoodroman met een goed einde te schrijven. Maar juist de rauwe, realistische en soms akelige elementen, maken het verhaal juist zo echt. De lezer beleeft het verhaal vooral door de ogen van Pete. Dit wordt afgewisseld door een vraag en antwoordgesprek over de dochter van Pete. Hoewel ze nergens duidelijk in beeld komt, weet de schrijver een ongelooflijk duidelijk beeld van haar te schetsen. Je voelt daardoor wat ze meemaakt en je krijgt een duidelijk beeld van hoe vader en dochter elkaars gedrag op een andere wijze begrijpen dan ze eigenlijk bedoelen. Dit concept van 'elkaar verkeerd begrijpen' komt ook terug in Pete's relaties met de mensen die hij probeert te helpen; Jeremiah Pearl, Cecil en zijn broer. Hij weet met al deze mensen een soort verstandhouding te bereiken, waarbij hij ze op een één of andere manier kan helpen.

Montana trekt gelijk vanaf het begin de aandacht, door een spannende scene met politieagenten en een problematisch gezin. De details, de vervagende grens tussen Pete en de mensen die hij probeert te helpen, de vele demonen die de personages tegenkomen en de emoties die hiermee gepaard gaan, maken indruk. De spanning wordt subtiel opgebouwd en Henderson werpt hierbij vragen op. Waar is de dochter van Pete? Wie is Jeremiah? En hoe loopt het af met Kate. Jammer genoeg krijg je niet op alle vragen een bevredigend antwoord. Maar misschien maakt dit het boek juist nog realistischer. Want in het echte leven loopt alles (jammer genoeg) ook niet altijd goed af.

Concluderend is Montana een unieke leeservaring, dat een scherp en tragisch beeld schept van Amerika en zijn inwoners. Door de gedetailleerde en emotionele schrijfstijl en boeiende personages leest het boek, dat wel 450 pagina's telt, gemakkelijk weg. Echt een verhaal waar je nog lang over na blijft denken!

Saphira

Het boek gaat over een maatschappelijk werker genaamd Pete Snow. Pete heeft een groot hart voor het helpen van andere. Hij bied hulp aan verschillende kinderen en probleem gezinnen en zorgt dat ze goed terecht komen. Dit is niet altijd even makkelijk en brengt ook wel eens problemen met zich mee. Pete zal alles doen om te zorgen dat alles in orde komt. Pete is hierdoor ook erg goed in zijn werk, misschien wel te goed. Hij doet zo veel voor andere dat hij zijn eigen gezin verwaarloos. Op een dag krijgt Pete een melding dat er een jongetje op een schoolplein rondloopt wat er niet erg gezond uitziet. Pete praat met het jongetje genaamd Benjamin en brengt hem naar zijn ouders. De vader ( Jeremiah) van Benjamin is een kluizenaar en woont samen met de rest van zijn gezin in de bossen afgezonderd van iedereen. Pete probeert contact te leggen met Jeremiah dit gaat niet zo heel makkelijk en brengt veel problemen met zich mee. Zal Pete opgeven om door te dringen bij Jeremiah? Lukt hem om zijn gezin bij elkaar te houden?

Een aangrijpend verhaal met spanning, wantrouwen, steun en vertrouwen.

Ik heb het boek met plezier gelezen en was gegrepen door het verhaal vanaf de eerste bladzijde. Het verhaal is mooi uitgewerkt en beeldend geschreven waardoor ik mijn eigen erg goed in Pete plaatsen en leefde echt met hem mee. Het boek heeft meerdere verhaallijnen die allemaal met Pete te maken hebben. Het is duidelijk beschreven wie en wat zodat het niet verwarrend is en fijn weg leest. Een meeslepend verhaal met een goede dosis spanning op zijn tijd. Een echte pageturner is het en ik baalde dat hij uit was.

Het boek viel op de mat bij me en ik was gelijk gegrepen door de kaft. Op de voorkant van het boek staat de titel 'Montana' wat er uitspringt en roept om gelezen te worden. Het boek heeft de mooie hoeveelheid van 452 bladzijden een echt pluspunt. De prijs van het boek is aan de scherpe kant maar is het wel waard.

Een fantastisch debuut en ik kijk erg uit om meer te lezen van deze schrijver. Ik raad dit boek ook echt aan onder onze roman lezers.

José van Roosmalen

Ik kende Montana, een noordwestelijke staat in de VS, tot nu toe slechts van prachtige natuur docu's en een oergeestige song van Frank Zappa.( Going to Montana).

Henderson geeft in zijn debuutroman Montana een indringend, soms zwartgrimmig en hopeloos stemmend beeld van enkele van zijn inwoners. Middels het verloop van hulpverleningspogingen door de hoofdfiguur Pete Snow, maatschappelijk werker.

Tegen de achtergrond van politieke transitie waarin Jimmy Carter wordt opgevolgd door Ronald Reagan. Wij schrijven de jaren '79-'80.

Tegen de achtergrond van het ruige, weerbarstige Montana landschap met bergmassieven en ondoordringbare wouden. Vaak regenkilte, kou en vooral veel sneeuw.

Je kunt zeggen dat een groot deel van de personages, inclusief wellicht ook de hoofdfiguur, in een proces zijn geraakt van maatschappelijke marginalisatie en teloorgang, soms zelfs al van onthechting. Henderson toont met zijn mooi taalgebruik een empathische, nauwelijks veroordelende kijk op het leven van onthechte, maatschappelijk kwetsbare en beschadigd geraakte mensen die er, ieder op zijn of haar eigen wijze, nog het beste van proberen te maken. Aan diversiteit in menselijke problemen geen gebrek bij Henderson: relatiesores, gemankeerde intimiteit, middelengebruik, agressie, weinig verantwoordelijk ouderschap, ernstig ontregelende godsdienst-, of paranoïde wanen.

Henderson rolt, vind ik, in Montana met beheerst krachtig en soms vindingrijk taalgebruik met een dwingend ritme, verschillende plotlijnen uit. Stelselmatig grijpt hij in, bij wijze van kort intermezzo, door een hoofdstuk vraag - antwoord verslag, zoals misschien gebruikelijk binnen het maatschappelijk werk. Opvallend overigens zonder bladzijnummering. Ik als lezer lijk even op adem te mogen komen om overigens in deze tussenstukken direct een beeld te krijgen van de wrange, hemel schreiende belevenissen van de veertienjarige dochter van de hoofdfiguur, Pete Snow.

Henderson besluit zijn roman in de laatste hoofdstukken met een enkele onthulling over een personage welke er dan, naar mijn mening eigenlijk niet meer zo toedoet. Ook laat hij zien dat Pete Snow ondanks de vaak heftige belevingen met zijn directe omgeving en clientèle nog lijkt te beschikken over vermogen tot maatschappelijke dienstverlening.

Eline Smit

Montana van Smith Henderson is een mooi uitgewerkt verhaal in een begrijpelijke en beeldende schrijfstijl. Hoewel het boek best dik is, 455 bladzijden, leest het erg vlot. Het verhaal beschrijft het leven van Pete en de mensen, die hij probeert te helpen als maatschappelijk werker. Smith Henderson heeft met dit boek een geweldige debuutroman geschreven. Een aangrijpend verhaal! Een heerlijk boek om te lezen!

Margaret Steenbakker

Montana van Smith Henderson is een verhaal waarin je door de ogen van maatschappelijk werker Pete een groot aantal personages leert kennen, die allemaal even kwetsbaar zijn. De roman is groots opgezet en dat is zowel de kracht als de valkuil ervan. Henderson weet enorm goed over te brengen hoe immens groot de VS wel niet zijn, met name in de zoektocht van Pete naar zijn dochter Rachel (die zichzelf Rose noemt) komt dat goed terug. Hij vist telkens achter het net en haar vinden blijkt een haast onmogelijke opgave. Naast de verscheidenheid in locaties, snijdt Pete ook een belangrijke thematiek aan met Montana: sociale ongelijkheid. In deze roman wordt op een zeer schrijnende manier weergegeven hoe kwetsbaar mensen zijn en hoe hard de wereld soms kan zijn. Dat laat je als lezer niet onberoerd en alleen daarom al is het een enorm belangrijk boek.

Christine De Knijf

Ik kan niet anders dan de loftrompet steken over deze schitterende roman.

We krijgen heel wat achtergrondinformatie over het moeilijke leven in Montana en bij uitbreiding Amerika. Deze geschiedenis is zo verweven met het verhaal zelf dat het een absolute meerwaarde is voor het boek.

Het boek is een rollercoaster van gebeurtenissen zo boeiend geschreven, met af en toe een zeer scherpe pen, dat het moeilijk was voor mij om het boek even opzij te leggen.

De auteur zet krachtige personages neer, hij diept hun karakters uit op zo'n eerlijke manier dat het net echte mensen zijn. Ik ben van in het begin aangetrokken tot Pete, hoofdpersoon, die maatschappelijk werk doet. Hoe verder het verhaal gaat hoe meer ik meeleef met Pete;

Deze romans is schitterend geschreven , verveelt op geen enkel moment, ik was als het ware gekluisterd aan het verhaal.

Dat dit boek het debuut is van Smith Henderson is ongelooflijk bijzonder en belooft voor de toekomst. Hij is zeker een auteur die ik van nabij zal blijven volgen.

Ik raad iedereen aan het boek te lezen.

Ik geef dit boek graag een welverdiende vijf sterren

Maaike Schuilenberg

Niet één bladzijde teveel in dit lijvige debuut. Smith Henderson weet te boeien vanaf de eerste zin, en verrast met pijnlijk rake en soms verrassend poëtische observaties. Een aan de zelfkant levend kind stinkt niet maar ' ruikt naar benzine, met een ondertoon van mineralen en rottende pompoen in heet zand'. De ruige situaties waarin de hoofdpersonen terecht komen weet de schrijver lenig te vertellen. Met veel vaart ontplooit zich het melancholische verhaal van Pete Snow, maatschappelijk werker en Jeremiah, een kluizenaar die hij per toeval treft wanneer hij diens zwaar ondervoede zoon thuis aflevert. Als hulpverlener is hij natuurlijk wel wat gewend en als Jeremiah hem met een getrokken geweer opwacht schrikt Pete niet maar pareert hij de situatie en kiest het hazenpad, om zich vervolgens vast te bijten in de complexe toestand van de man. Wanneer de FBI hetzelfde poogt en zich dieper buigt in de lopende zaak tegen Jeremiah ontwikkelt zich er een dynamische vriendschap. Enerzijds uit plichtsbesef anderzijds uit wederzijds respect en fascinatie volgt Smith Henderson van gepaste afstand de zich ontwikkelende relatie die zich tegen een achtergrond van mentale en fysieke ontberingen afspeelt. Hopelijk schrijft Smith Henderson gauw nog een boek, ik ben fan!

Hans van den Berg

Hoe kun je als mens soms van mening verschillen over zoveel zaken... Kwetsbare mensen in een kwetsbare maatschappij, in dit geval opgevangen door een al even kwetsbare maatschappelijk werker die, mijns inziens al net zo kwetsbaar is als de mensen die hij denkt te helpen.

Want ook in zijn gezin gaat het niet al te goed, en uiteindelijk heeft zijn hulp gevolgen die je in eerste instantie misschien juist niet verwacht.

Het verhaal heeft naar mijn smaak een te grote negatieve tendens, en de manier waarop de auteur met immens omslachtige zinnen en woorden iets probeert te zeggen wat hij met de helft minder had gekund maken het boek tot een stijf geworden rijstebrij waar moeilijk doorheen te komen is.

Volgens mij had het boek een bestseller kunnen worden als hij de helft minder woorden had gebruikt, maar dat schijnen tegenwoordig maar weinig goede schrijvers te kunnen. Het zal wel een persoonlijk iets zijn, maar na bijna 50 jaar lezen heb ik nog steeds niets met dikke pillen.

In ieder geval kon ik geen enkele empathie voor de personen in het verhaal opbrengen, kon me niet in hun situatie verplaatsen, en volgens mij was de schrijver daar debet aan, want met minder woorden en meer "recht voor zijn raap" taalgebruik, had het boek een stuk interessanter geweest.

Is het boek dan alleen maar negatief? Nee, op momenten is het meeslepend, en geeft het een redelijk goed beeld van de tijd waarin het zich afspeelt. En lezers die interesse hebben in verschillende karakters komen hier zeker aan hun trekken. Kort gezegd, er zullen voor dit boek lezers zijn die het de volle 5 sterren geven, en die er slechts 1 aan geven. Je haat het of je houdt er van, een middenweg is er niet.

Jos Trippenzee

Het zindert door de bossen.

Het onherbergzame Montana vormt de achtergrond in een roman over mensen die emotioneel klappen hebben gehad en nog steeds met vallen en opstaan hun weg zoeken. Niet alleen in de maatschappij, maar ook in relaties, met elkaar en met de natuur. Smith Henderson schrijft rauw en direct. Zijn karakters hebben allemaal hun fouten, maar hun streven naar een beter leven zorgt ervoor dat je met allemaal meeleeft. Knap hoe het verhaal van maatschappelijk werker Pete ook het verhaal is van zijn dochter. Denk Bruce Springsteen en Charles Bukowski. Denk Twin Peaks zonder het bovennatuurlijke. Een oorspronkelijk boek dat je zonder het te willen neerleggen, zal uitlezen.